Strona główna
Zdrowie
Tutaj jesteś

Najczęstsze sygnały zaburzeń integracji sensorycznej

8 kwietnia 2025 sygnały zaburzeń integracji sensorycznej


Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, który pozwala człowiekowi prawidłowo odbierać, interpretować i reagować na bodźce pochodzące z otoczenia oraz z własnego ciała. Układ nerwowy odbiera informacje z różnych zmysłów – wzroku, słuchu, dotyku, węchu, smaku, a także zmysłów równowagi (układ przedsionkowy) i czucia głębokiego (propriocepcja). Zadaniem mózgu jest scalenie tych danych w spójną całość i umożliwienie adekwatnych reakcji ruchowych, emocjonalnych oraz poznawczych.

Prawidłowo funkcjonująca integracja sensoryczna pozwala na rozwój umiejętności motorycznych, koncentracji, planowania ruchu, nauki czy zachowań społecznych. Zaburzenia w tym zakresie mogą znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie – zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej – powodując trudności w nauce, relacjach interpersonalnych, a nawet w samoobsłudze.

Zaburzenia integracji sensorycznej nie są chorobą w klasycznym rozumieniu, lecz dysfunkcją układu nerwowego, która może współistnieć z innymi diagnozami – jak ADHD, spektrum autyzmu czy opóźniony rozwój psychoruchowy. Z tego względu tak istotne jest rozpoznanie najczęstszych sygnałów, które mogą wskazywać na problemy w zakresie SI (sensory integration).

Objawy nadreaktywności i podreaktywności sensorycznej

Jednym z kluczowych obszarów zaburzeń integracji sensorycznej jest nieprawidłowa reakcja na bodźce – zarówno nadmierna, jak i zbyt słaba. Układ nerwowy może odbierać zwykłe informacje jako zbyt intensywne (nadreaktywność), bądź przeciwnie – nieadekwatnie na nie reagować (podreaktywność).

Przykłady objawów nadreaktywności sensorycznej:

  • silna niechęć do mycia, czesania, obcinania paznokci,

  • unikanie kontaktu fizycznego, przytulania,

  • nadmierna reakcja na dźwięki (zakrywanie uszu przy codziennych odgłosach),

  • trudność w jedzeniu zróżnicowanych pokarmów (selektywność sensoryczna),

  • niechęć do zabaw z innymi dziećmi z powodu nadmiaru bodźców.

Objawy podreaktywności mogą obejmować:

  • obojętność na ból, zimno lub gorąco,

  • brak reakcji na imię lub inne bodźce dźwiękowe mimo prawidłowego słuchu,

  • potrzeba silnej stymulacji (uderzanie w ściany, gryzienie przedmiotów),

  • powolność w działaniu, ospałość, brak energii.

Obie formy zaburzeń mogą występować jednocześnie u jednej osoby – w zależności od rodzaju bodźca. Osoba może być nadwrażliwa na dźwięki, a jednocześnie niedowrażliwa w zakresie czucia głębokiego. Takie złożone obrazy kliniczne wymagają specjalistycznej diagnozy i terapii.

Problemy z motoryką i koordynacją – znak ostrzegawczy SI

Zaburzenia integracji sensorycznej bardzo często manifestują się trudnościami w zakresie tzw. motoryki dużej i małej. Dotyczą one zarówno koordynacji całego ciała, jak i precyzyjnych ruchów rąk. Mózg, który nie potrafi właściwie zintegrować informacji płynących z mięśni, stawów i zmysłów, nie jest w stanie efektywnie planować ruchów.

Najczęściej obserwowane objawy w zakresie motoryki to:

  • potykanie się, trudności z utrzymaniem równowagi,

  • niechęć do biegania, wspinania się, zabaw na placu zabaw,

  • trudności z jazdą na rowerze czy hulajnodze,

  • problemy z rzucaniem i łapaniem piłki,

  • słaba orientacja w przestrzeni.

Jeśli chodzi o motorykę małą, dzieci często mają trudności z rysowaniem, wycinaniem, zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł. Litery pisane przez nie są zbyt duże lub zbyt małe, a tempo pracy – znacząco wolniejsze od rówieśników. Zaburzenia te mogą prowadzić do obniżonego poczucia własnej wartości oraz frustracji z powodu porównywania się z innymi.

Warto zwrócić uwagę, że objawy zaburzeń integracji sensorycznej w obszarze motoryki bywają mylone z niezgrabnością lub brakiem zainteresowania aktywnością fizyczną, podczas gdy w rzeczywistości mają one neurologiczne podłoże.

Trudności emocjonalne i społeczne jako skutek SI

Dysfunkcje integracji sensorycznej wpływają nie tylko na ciało i zmysły, ale również na sferę emocjonalną i społeczną. Osoby, których układ nerwowy nie potrafi skutecznie filtrować i organizować bodźców, często doświadczają silnego napięcia, niepokoju, a nawet stanów lękowych. U dzieci może to objawiać się wybuchami złości, impulsywnością, płaczliwością lub wycofaniem społecznym.

Często obserwowane symptomy to:

  • napady agresji lub autoagresji w sytuacjach przeciążenia sensorycznego,

  • trudność w dostosowaniu się do zmian, rutyn czy nowych miejsc,

  • nadmierna potrzeba kontroli sytuacji, rytuały i schematy,

  • problemy z koncentracją uwagi i impulsywność w działaniu,

  • unikanie grup rówieśniczych, niechęć do wspólnej zabawy.

Wiele dzieci z zaburzeniami SI postrzeganych jest jako „niegrzeczne”, „rozpuszczone” lub „nadpobudliwe”, co może prowadzić do nieporozumień w relacjach z nauczycielami czy rówieśnikami. Nierozpoznane trudności sensoryczne często skutkują problemami w nauce, zaburzeniami zachowania, a w dalszej perspektywie – problemami z samooceną i relacjami interpersonalnymi.

Wczesne rozpoznanie objawów i wdrożenie terapii integracji sensorycznej prowadzonej przez wykwalifikowanego terapeutę SI może znacząco poprawić komfort życia dziecka i jego otoczenia. Wsparcie emocjonalne, odpowiednie strategie oraz systematyczna praca z ciałem umożliwiają budowanie nowych połączeń nerwowych i skuteczne radzenie sobie z wyzwaniami dnia codziennego.


Artykuł powstał przy współpracy z https://centrumstamina.pl/

Powyższe informacje należy traktować jedynie jako informacyjno – edukacyjne. Treści te i porady w nich zawarte nie mogą zastąpić bezpośredniego kontaktu ze specjalistą i nie powinny być uznawane za profesjonalną poradę.

Redakcja eona.pl

Redakcja ona.pl to wspaniałe źródło inspiracji dla rodziców, którzy pragną stworzyć harmonijne środowisko dla swoich dzieci. Na stronie poruszane są również tematy przeznaczone dla ludzi dbających o swój własny styl życia, modę, urodę, zdrowie i udane zakupy.

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?